top of page

Fra fragmenterte prosesser til enhetlig salgsstrategi:

Slik standardiserte Bonnier Healthcare salget i hele Europa


Bonnier Healthcare Norway er et ledende nordisk mediehus og består av Dagens Medisin og Norsk Helseinformatikk, NHI. Dagens Medisin ble etablert i 1998, og er Norges største uavhengige nyhetsavis for helsevesenet. Hovedfokus er medisinske nyheter, forskning, helsepolitikk, helseøkonomi, debatt og kronikker. Norsk Helseinformatikk ble etablert i 1996 og leverer produktene Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL), kurs for leger og helsepersonell samt helsenettsiden NHI.no.


Utfordring

I forbindelse med sammenslåing og fullintegrering av salgsorganisasjonene til Dagens Medisin og NHI stod Bonnier overfor utfordringen med å harmonisere salgsprosesser på tvers av de ulike publikasjonene, markedene og kundene sine. Hver kunde hadde naturlig nok sine egne unike krav og forventninger, og hver selger valgte å løse disse på sin egen måte.  

Lise Damm Søvasli, NHI
Lise Damm Søvasli, NHI
«Vi fremstod ikke likt utad og personavhengigheten ble stor for hver kunde. Man skapte rett og slett sprik i leveranse og kundeopplevelsen vår. Det var behov for en omfattende ensretting av hvordan man jobbet i salg,» forteller prosjektleder Lise Damm Søvasli, hos Bonnier.

Bonnier ønsket å standardisere og profesjonalisere salgsprosessen på tvers av organisasjonen og potensielt rulle denne nye arbeidsmåten ut i resten av Europa for å sikre enhetlighet og høy kvalitet i kundekontakten.

Waken ble leid inn som rådgivere for å analysere og etterse hvordan man opererte i salg, og etablere en ny systematikk i måten man henvendte seg ut til kundene på.




Tilnærming og implementeringsprosess

«En ensretting av en salgsorganisasjon handler ikke bare om å standardisere en prosess, men om å forstå hvilke data man trenger for å kunne være systematiske, men også gi rom for å være smidige», forteller Daglig leder og Partner i Waken, Anette Wærsten.

Wakens rådgivere jobbet tett med Bonnier for å analysere og forstå hvordan man jobbet, beskrive en ønsket to-be-situasjon, der man også jobbet for å forstå tankegangen til den enkelte selger, og hvordan de selv kunne standardisere seg selv uten å miste sin personlige unikhet og nærhet til kundene sine.


Utfallet ble å utvikle en skreddersydd salgshåndbok som dekker alle aspekter av salgsprosessen. Håndboken inneholder en standardisert arbeidsmetode for hvordan man utnyttet CRM-løsningen var en viktig denne leveransen, og revidert og ny salgsprosess grunnlag for endringer i hvordan CRM var satt opp. Arbeidet frem til en slik salgshåndbok fulgte fire fokusområder.


Analyse og Innsamling av Data: Waken startet med en grundig analyse av Bonniers eksisterende salgsprosesser og innhentet data fra ulike europeiske markeder.

Utvikling av Innhold: Basert på analysen utarbeidet vi i Waken innholdet for salgshåndboken, inkludert beste praksis, trinnvise veiledninger, og eksempler.

Tilpasning og Lokal Tilpasning: Waken sørget for at håndboken ble tilpasset de spesifikke behovene i hvert marked, samtidig som vi opprettholdt enhetlighet.

Opplæring og Implementering: Deretter gjennomførte Waken opplæringsøkter for selgerne for å sikre at de forstod og kunne anvende håndboken effektivt. Dette inkluderte en miks av opplæring, prosesser og en “One Way of Working”-tilnærming.


En salgshåndbok for hele Europa

Jørgen Kvam, Bonnier Group
Jørgen Kvam, Bonnier
«Vi er godt fornøyde med salgshåndboken, og den er nå godt distribuert i hele Bonnier, både i Norge og i våre internasjonale markeder som Tyskland og Sverige», sier Jørgen Kvam, Chief Product Officer i Bonnier Gruppen.

«Det at resultatet ble så vellykket har gjort at Bonnier ser på mulighetene for å benytte denne i store deler av salgsapparatet i Europa. Det var er ekstra stas å kunne vise vei for hele organisasjonen, også utenfor Norge», forteller Lise Damm Søvasli.

Når det gjelder hvordan håndboken ble mottatt og rullet ut i Europa, er det viktig å merke seg noen nøkkelpunkter:


Brukerinvolvering: Håndboken ble utviklet med aktiv deltakelse fra brukerne, noe som sikret at den var tilpasset deres behov og arbeidsmetoder. Dette bidro til en høyere aksept og brukervennlighet blant salgsteamene.

Kundeorientering: Ved å fokusere på kundens kjøpsprosess, kunne selgerne skreddersy sine strategier for å møte kundens behov og forventninger. Dette resulterte i en mer effektiv og målrettet salgsprosess som reflekterer kundens kjøpsprosess.

Standardisering og Automatisering: Håndboken bidro til å standardisere salgsprosessene, noe som førte til økt effektivitet og bedre utnyttelse av automatiseringsverktøy.

Implementering i Europa: Rullingen ut i Europa ble støttet av Bonnier-konsernets nettverk og ressurser, noe som gjorde det mulig å tilpasse håndboken til ulike markeder og kulturer.

Kontinuerlig Forbedring: Med Wakens rådgivning og teknologiske støtte, kunne Bonnier kontinuerlig identifisere forbedringsområder og implementere nye, innovative arbeidsmetoder.


Denne strukturerte tilnærmingen har vært nøkkelen for Bonnier til å ha en enhetlig måte å jobbe på tvers av selskapet og markeder.


Effekter

Økt Enhetlighet: Selgerne på tvers av Europa følger nå en standardisert prosess, noe som har ført til en mer enhetlig og profesjonell kundekontakt.

Forbedret Salgseffektivitet: Salgshåndboken har gitt selgerne verktøyene de trenger for å jobbe mer effektivt og lukke flere salg.

Redusert Feilmargin: Ved å følge de etablerte retningslinjene har antall feil i salgsprosessen blitt betydelig redusert.

Høyere Brukertilfredshet: Brukerne har rapportert økt tilfredshet med de nye prosessene.

Høyere Datakvalitet: Standardiseringen har ført til bedre datakvalitet i CRM-systemet.

Økt Effekt av Løsninger: Den samlede verdien av løsningene har økt på grunn av bedre implementering og bruk.


Kontakt oss

Interessert i å samarbeide med oss på artikler eller events? Ta kontakt, så finner vi ut hvordan vi sammen kan skape engasjerende innhold og minneverdige opplevelser.

synne

Synne Valentinsen

Rådgiver og markedsansvarlig

synne@waken.no

ROLF V3

Rolf Viggo Pettersen

Kommersiell leder

rolf.viggo@waken.no

Waken Bred hvit logo

Waken er et konsulentselskap som bistår virksomheter med strategisk rådgivning og teknisk implementering av løsninger innen innsiktsdrevet salg, markedsføring og kundeservice. Vårt partnerskap med Microsoft og satsning på å utdanne våre konsulenter i en stadig rikere Dynamics 365 plattform, gjør oss til en attraktiv sparringspartner og løsningsarkitekt for fagområdet CRM.

Våre partnere

microsoft logo
oneflow logo

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ikke gå glipp av oppdateringer om CRM, markedsføring, salg og kundeservice fra våre eksperter.

  • Linkedin - Hvit Circle
  • YouTube

Kontakt oss

Teknisk support

Salg og marked

post@waken.no

Sørkedalsveien 8

0369 Oslo

support@waken.no

Åpningstider: 08.00-16.00 hverdager

Ansvarlig: Rolf Viggo Pettersen

rolf.viggo@waken.no

+47 415 29 684

Waken AS | Org.Nr.: 915 098 436

bottom of page