NOx-fondet forbedret søknadsprosessen med Digital Innovasjon
- Synne Valentinsen
- for 6 døgn siden
- 2 min lesing
NOx-fondet ble etablert i 2008 da det ble inngått en avtale mellom 14 næringsorganisasjoner og Klima- og Miljøverndepartementet. Formålet med fondet er å redusere NOx-utslipp i næringslivet og bidra til å oppfylle Norges forpliktelser i henhold til Gøteborgprotokollen. NOx, som er en fellesbetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO₂, utgjør en betydelig del av skadelig luftforurensning.
NOx-fondet ønsket å forbedre sin søknadsprosess for finansiering av NOx-reduserende tiltak. De ønsket å gå fra en nokså manuell prosess til en digital prosess.
For å møte dette behovet, utviklet vi en omfattende CRM-strategi og en skreddersydd digital løsning ved hjelp av Microsoft Dynamics 365 CE, og Customer Service-modulen. Denne løsningen inkluderte:
En brukervennlig portal for søkere, hvor de kan håndtere søknader, overføre dokumenter, håndtere egenerklæringer og få oversikt over utbetalinger.
En felles plattform for deling av søknader og egenerklæringer, med tilhørende dokumenter.
Tilgang til egne søknadsprosesser, noe som gir større kontroll og fleksibilitet. Søkere kan når som helst logge inn for å se status.
Forbedrede totaloversikter over relevante data for saksbehandler, samtidig som all informasjon tilhørende en søknad er samlet på ett sted
Resultat:

Implementeringen av den nye digitale løsningen har ført til en betydelig forbedring i effektiviteten og brukervennligheten av NOx-fondets søknadsprosess. Prosessen med å gå fra manuell til digital løsning var krevende, men etter at løsningen kom på plass har det fungert svært godt. Fondet har mottatt over 1500 søknader om støtte til NOx-reduserende tiltak, og administrasjonskostnadene utgjør omtrent 3% av inntektene. Søkere har nå en enkel og intuitiv måte å håndtere sine søknader på, og fondet har fått bedre oversikt og kontroll over prosessene. Dette har styrket NOx-fondets arbeid med å støtte NOx-reduserende tiltak og dermed bidra til et bedre miljø.
Wenche Svellingen, prosjektleder i NOx-fondet har sett stor nytte av oppgraderingen. "NOx-fondet har fått en svært god løsning for søknadsbehandling med god brukervennlighet, bedre kvalitet og økt kontroll over data. Det er videre en løsning hvor det er enkelt å gjøre forbedringer og ønskede endringer."
NOx-fondet, sammen med Waken, er godt i gang med små forbedringer og videreutvikling av løsningen.