Gevinstrealisering skjer gjennom tre faser
- Hilde Weiby 
- 18. mars 2024
- 2 min lesing

I et forretningsmessig perspektiv er det alltid et ønske om avkastning av investeringen som gjøres. Implementering av ny teknologi gir muligheter for gevinster og det er lurt å ha en plan i forkant. Som din forretningsrådgiver er vi alltid opptatt av å bistå deg med å skape nødvendig endring og hente ut gevinstene. Vi guider deg gjennom planleggingen og støtter deg ved gjennomføring og oppfølging.
Det kan være greit å ha klare definisjoner for på noen begreper for å skille de fra hverandre:
- Prosjektmål - Mål for prosjektets leveranser (tid, kost, kvalitet, omfang) 
- Resultater – Ferdigstillelse av produkt som muliggjør endringer 
- Effekter – Virkningen av endringer som påvirker adferd 
- Gevinst - Målbare forbedringer utfra effekt som en fordel for interessenter og av strategisk viktighet for forretningen 
Prosjektet har ansvar for leveranser i henhold til mål for tid, kost, kvalitet, omfang. Det er alltid prosjekteier som har ansvar for gevinstrealisering med forretningsmessig forankring, underveis og i tiden etter at prosjektet er ferdigstilt. Kunnskap og forståelse om endringsledelse en kritisk kompetanse for å drive frem nødvendige effekter og derigjennom gevinster. Teknologien er kun et virkemiddel. Det handler alltid om organisasjon, mennesker og prosesser.
Gevinstrealisering skjer gjennom tre faser:
- Identifisere og kartlegge gevinster - Det er her vi gjør en kost-nytte-analyse, der vi ser på bla unngåtte kostnader, spart tid, økt kvalitet, og økte kostnader til investering og drift. Det vi sparer veies opp mot kostnader. 
 
- Planlegge - Hvordan skal planlagte gevinster realiseres, hvem skal ha ansvar, når skal tiltak være iverksatt og hvordan gevinstene skal følges opp. I gevinstplanen må det defineres hvordan spart tid og unngåtte kostnader skal omsettes. 
 
- Måle og følge opp - Tildele, måle og følge opp gevinstrealiseringen i tiden etter at prosjektet er avsluttet. Feire resultater og fange opp avvik og iverksette korrigerende tiltak etter behov. 
 
I tillegg er det viktig med aktiviteter for å utløse endring gjennom dialog for å skape engasjement blant ansatte. Det er alltid lurt å feire suksesser underveis!





