top of page

2023 kommer som julekvelden på kjerringa!

Er du i gang med salgs- og markedsstrategiarbeidet for 2023?

Det er snart jul. Høstjakta er i siste fase, og for noen betyr dette et ekstremt høyt press på å komme i mål, mens andre for lengst har sikret årets salgskvote. Plutselig er det romjul, og deretter feirer vi utgangen av det gamle året og inngangen til det nye med bobler og fyrverkeri. Og så er det på’n igjen….


Har du som salgs- eller markedsdirektør tenkt på om det er mulig å gjøre noen enkle men likevel veldig smarte grep for å gi deg og medarbeiderne dine en mer effektiv start på et godt salgsår, og litt mindre stress i jaktsesongen? To fellesnevnere er i de fleste salgsstrategiprosesser er 1) hvordan skal vi få tak i flere relevante kunder for å nå salgsmålene våre? Og 2) hvordan skal vi løse kapasitetsutfordringer på leveransesiden for å prioritere de rette kundene? Begge deler helst uten at det renner kunder ut i bunnen. Ledergruppen utarbeider så et strategidokument med en tydelig retning for å styre selskapet mot et felles mål. Men…

  • …hvordan operasjonaliserer du strategien?

  • …hvordan sikrer du at hvert nye lead og alle nye kunder er med på å underbygge den strategiske retningen selskapet trenger?

  • …hvordan sikrer du lange og lønnsomme kunderelasjoner med minimal churn?

  • …hvordan sikrer du at alle, på tross av interne silodannelser, er omforent om hvilke kunder som er mest lønnsommere for bedriften?

Det første steget for å svare på disse spørsmålene handler om viktigheten av å forstå bedriftens Idealkundeprofil.


En god Idealkundeprofil gir muligheten til å jobbe mer effektivt, målrettet og systematisk med hvordan virksomheten tiltrekker seg og beholder sine kunder. I tillegg bidrar det til å sikre at virkksomhetens interne arbeidsprosesser både hensyntar kundens kjøpsprosess OG bedriftens strategiske retning. En god idealkundeprofil er et verktøy som effektiviserer samarbeidet mellom marketing og salg, gjør videreutvikling av salgsprosessene mer målrettet, og som sikrer en robust og gjennomførbar definisjon av salgstrakt og oppfølging av leads.




"En god Idealkundeprofil gir muligheten til å jobbe mer effektivt, målrettet og systematisk med hvordan virksomheten tiltrekker seg og beholder sine kunder." Anette Wærsten, gründer, Waken



Gjennom vårt arbeid med en lang rekke kunder på tvers av bransjer, har vi i Waken har erfart at systematisk arbeid med idealkundeprofil løfter salgs- og markedsarbeidet i enhver virksomhet. Derfor har vi gjort dette til en integrert del av vårt rådgivningsarbeid, og tilbyr bistand på både utarbeidelse og oppfølging av idealkundeprofil hos de av våre kunder som ønsker det.



Lykke til med planleggingen av 2023!

0 kommentarer
bottom of page